Nieuwsflits

Beste Tuinvrienden,

Eindelijk...langer Licht
Ineens is het maart, zo voelt het in ieder geval. Het is langer licht buiten en hoewel het koud en nat is, lijkt het voorjaar binnen handbereik.  Maar het voorjaar komt bijna altijd met  horten en stoten. Denk je dat het voorjaar toch echt is aangebroken, komt er weer nachtvorst of ijsregen of harde stormwind. Maar wat zich niet laat verloochenen is het lengen van de dagen. Opvallend ook hoe vaak dat door mensen wordt genoemd 'wat is het weer lekker lang licht' Het daglicht is de echte lentebode.

Dat betekent dat je je tuin kunt voorbereiden op de lente.
Kalk en mest strooien op je gazon, plannen maken voor de moestuin en eenjarige bloemen voor zaaien. Misschien de tuin gaan vernieuwen met leuke hoekjes  of de borders opfleuren met verschillende soorten beplanting. Het zijn maar een paar dingen die je kunt doen.

Als het dan eindelijk mooi weer is, is het ook om zoveel mogelijk tijd in de tuin door te brengen. Genieten van alle inspanningen die je hebt gedaan om de tuin gezond en groen te hebben en te houden. Geniet ook van het bijhouden daarvan. Af en toe maaien, sproeien of bemesten. Het kan een hele uitdaging zijn om een tuin tiptop in orde te houden. Maak daar geen halszaak van. Op het weer heb je geen controle. En vooral dat heeft invloed op de staat van de tuin. Doe wat je kan en heb daar plezier in. Dan heb je het leukste tuinleven.

Leon Coenen – secretaris

21-03 Workshop Bloemschikken: 'De Lente Kleurt.'

Ook voor de bloemschikkers is de lente een heerlijk vernieuwend seizoen. Na een lange aanloop naar de kerst, de kerstperiode zelf en de daarop volgende kwakkel wintermaanden, is het verfrissend om te werken met voorjaarsbloemen. In deze workshop maakt u een 'Vogelnest' met vrolijke voorjaarsbloemen.

Alle materialen zijn tijdens de workshop aanwezig.

U zult zien dat u na het einde van deze les weer met een prachtig zelfgemaakt werkstuk naar huis gaat!

Zelf meebrengen: 1 natte blok steekschuim (Oasis) en een platte ronde schaal

Voor meer informatie << Klik hier >>

Opgave voor 17 maart 2023!

28-03 Lezing: 'Met welke verrassing komt de Lente dit jaar?'

We zijn er natuurlijk aan gewend, de wisselingen van de seizoenen. Voor natuur- en tuinliefhebbers blijft het voorjaar een bijzonder spektakel. Zodra de temperatuur begin maart begint te stijgen kijken we uit naar de eerste groene puntjes die zich een weg banen door de nog koude grond.

Als je vroeg bloemen in de tuin wilt hebben dan plant je natuurlijk bloembollen in het najaar. Maar ook met de juiste selectie aan vaste planten kun je al vroeg kleur in de tuin krijgen.

Marcel de Wagt van de Kwekerij van Opvallende Vaste Planten laat in deze lezing verschillende voorbeelden zien van interessante voorjaarsbloeiers. Tevens besteedt hij ook aandacht aan bloeiende plantencombinaties.
Met een beperkt aantal verzorgingstips kunnen zelfs mensen zonder groene vingers al vroeg genieten van hun tuintje.

Datum:    dinsdag 28 maart 2023 van 20.00 – 22.00 uur
Locatie:    Pius Jeugdhuis, Mussenstr. 6 te Echt
Spreker:   Marcel de Wagt
Kosten:    niet leden € 5,00

Plantenmarkt 2023

Ieder jaar organiseert Groei & Bloei afdeling Echt e.o. een Plantenmarkt op Koningsdag.
Een dag waar u de gelegenheid heeft om u eigen planten, producten of creaties op groengebied te koop aan te bieden.

Dus heeft u teveel gezaaid, gestekt, verspeend, enz..
En wilt u dit aanbieden op onze Plantenmarkt. Dan kunt u contact opnemen met Annie Knoben, tel. 0475-46 24 11

Oproep Open Tuinen:

Aan activiteiten ontbreekt het programma niet maar wel aan leden die hun tuin willen openstellen voor onze afdeling. Het hoeft geen grote tuin te zijn, elk formaat is goed.
Ben je zo ver dat je het leuk vindt om je tuin te laten zien aan medetuinliefhebbers, laat het ons even weten.

Voor meer informatie: Annie Knoben tel. 0475-462411

Vrijwilligers gevraagd voor de Plantenmarkt:

De Plantenmarkt staat weer voor de deur. Ook dit jaar zijn we op zoek naar enkele enthousiaste helpende handen. Gewoon leden die graag willen helpen bij o.a. de opbouw of de catering.

Heeft u tijd om te komen helpen. Heel graag!

Meer informatie:  Annie Knoben Tel. 0475 – 462411

Workshop 'Feestelijk garneren'

Wegens omstandigheden is deze workshop geannuleerd.
Ondertussen zoeken wij naar een nieuwe datum voor deze workshop.

Noteer alvast in uw agenda!

15-04 Limbrichterbos: 'De fascinerende wereld van bomen.' - IVN
27-04 De Plantenmarkt

Voor degenen die het nog niet weten

Familie, vrienden en bekenden zijn altijd welkom op onze bijeenkomsten, alle gezinsleden wonende op hetzelfde adres zijn automatisch lid, wanneer er een gezinslid lid is.